Recenze: Batman v Superman - Úsvit spravedlnosti

29. dubna 2016 v 18:23 | Dani El
Tak jsem tady zas. Už jste mě nečekali, co? Ani jste nečekali, že příjdu s recenzí filmu, který jsem viděl před víc jak měsícem, co? Protože by to byla blbost, co? No, tak v tom případě jste se pletli a život je plný překvapení. Chcetě vědět víc? Fajn! Přečtěte si mou vysoce neprofesionální recenzi na první souboj Batmana a Supermana na velkém plátně!

Slyšeli jste, jak je tenhle film hrozný? Tak tomu nevěřte.

Tenhle film je mnoha věcmi, ale špatný rozhodně není. Sice nedostane takové hodnocení, jako by dostal, kdybych tuto recenzi napsal při východu z kina, ale uznal jsem, že recenze filmu by měla trochu uležet, abych nepsal takové blbosti, jako je má recenze na Kingsman: Tajná služba, což je absolutně úžasný film, ale i tak je má recenze toho filmu dost špatná. Ale zpátky k našim dvěma nejlepším superhrdinům!

Jak jsem již psal: NENÍ to špatný. Ale má mnoho vrstev a v každé mnoho chyb. Zack Snyder si totiž ukousnul moc velké sousto. Ten film se snaží být adaptací až mnoha komiksů a snaží se představit až moc nového. Nezvládá být vyrovnaný a soustředěný. Nezvládá rozvést většinu postav ani adekvátně podle komiksu, ani v kontextu filmu jako takového. Ale... to je v podstatě jediný problém toho filmu. Prostě se snaží udělat moc. A některé z těch věcí katastrofálně nezvládá, jiné uspěchává. Ale pořád jakýmsi zvláštním paradoxem dokáže držet krok a dokáže být úžasný.

Tohle je ta část, kdy přeskočím fanouškovské hnidopišení (když má nějaká postava mít ostny, tak musejí být víc vidět, nemají být vidět jen chvíli, a má mít dlouhý bílý vlasy, tak proč je nemá?) a přejdu detailněji k těm vážnějším chybám, které jsem popsal obecně v předchozím odstavci. Závažnou chybou filmu je závěr, který se snaží adaptovat sešitovku Superman číslo 75 (modří už vědí) a selhává načasováním v rámci celeho rozšířeného DC Univerza. Prostě na to bylo brzo.

Opravdu nejzávažnější chybou je ale souboj Supermana a Batmana jako takový. Tenhle film totiž hrozně moc miluje grafickou novelu The Dark Knight Returns of Franka Millera... aniž by ji pochopil. Batman a Superman tady nemají pořádnou motivaci, protože to film v záplavě dalších věcí nestíhá rozvinout. Má to být konflikt dvou ideologií, dvou přátel. Má to mít důvod, má to mít dopad. Tohle nemá nic.

Třetí chyba, kterou je potřeba rozvést: Batmanova vize. A mluvím o TÉ vizi, k těm dalším snům se ani vyjadřovat nebudu. Je to skvělý náznak na budoucnost tohoto filmového "vesmíru". A dle mého je ta pasáž s Flashem falešná stopa, což je taky super. Nicméně jsem ještě mnoho dlouhých hodin po odchodu z kina přemýšlel a teoretizoval o té scéně. Probudilo to ve mně fanouškovské nadšení a to je super. A taky to tam z kinematografického hlediska nemá co dělat. Povede to k tomu, že ty filmy v DCEU prostě nebudou zvládat stát samostatně.

Ale to je problém s těmi Univerzy všeobecně. To si nechám na jindy.

A nyní je čas přejít k těm úžasným věcem.

Mezi ně patří rozhodně obsazení. Již není třeba pochybovat o Benu Affleckovi. Je to nejlepší hraná verze Batmana všech dob. Jeremy Irons neuvěřitelně válí jako Alfréd a je pravděpodobně mou nejoblíbenější verzí Batmanova věrného sluhy. (Promiň, Seane.) Gal Gadot je úžasná Wonder Woman. Obsazení z MoS zůstává dobré. Jesse Eisenberg je... jiný. Rozhodně existují i horší verze Luthora. A rozhodně mohl být lepší verzí Luthora, než jakou je. Nicméně pořád je zábava sledovat jeho arcipadoucha a Luthorův plán je skutečně dokonalý.

Snyder se zase vyřádil. Jeho úchylka na stavění postav do komiksových póz tady funguje dokonale. A je tu hodně slow-motion. Ale komu to vadí, když je tam ta scéna s perlama? Když už jsem u toho, tak musím zmínit, že Batmanův původ je dokonale zpracovaný... Snad až na závěr toho flashbacku, který přechází do snu opravdu hloupým způsobem. Nicméně Zack zvládá za pár scén rozvinout Bruce Wayna skoro na tolik, jako Clarka Kenta za jeden film. Vtipné, že si nedokázal najít čas na POCHOPENÍ jejich konfliktu.

Další gigantické plus je soundtrack. Zdůrazňuji soundtrack, jeho použití je v jednom konkrétním místě až trochu moc nadsazené. (Jak moc akční hudba může hrát, když se jedna z postav jen dívá na fotky v notebooku?) Ale Hans Zimmer se stejně vytáh. Řekl bych, že to je u něj normální, ale hudba tady je mnohem víc, než jeho obvyklé soundtracky a mnohdy dosahuje až výšin mého nejoblíbenějšího filmového soundtracku všech dob: Piráti z Karibiku 3. (Ano, první tři PotC filmy jsou mé guilty pleasure.)

Tenhle film má nemálo chyb, ale přesto zvládá být úžasný. Nepochopil sice svou předlohu, ale zvládá být po vizuální stránce velmi úchvatný a každou jeho vteřinu jsem z toho filmu byl nadšen. Vím, že je to dost vysoké hodnocení na tolik chyb. Ale jsem fanoušek DC Comics. A tenhle film zvládá pořád být zajímavější (ne lepší, ale zajímavější) než ÚPLNĚ KAŽDÝ film z Marvel Cinematic Universe.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.